El Bosquet, un projecte permacultural
Només cal que pregunteu a un alumne o exalumne del Thau pel Bosquet per veure com se'ls il·lumina la cara d'il·lusió i emoció al recordar aquelles primeres vegades en què hi van pujar amb les tutores d'infantil... Tota una aventura pujar fins allà dalt!
No obstant, no hem de quedar-nos al passat i hem d'obrir els ulls al present per poder imaginar un futur millor. Així que avui ens fem la següent pregunta: és realment un bosc el Bosquet? Aquest espai té un gran potencial i és l'oportunitat de provar que un món millor és possible. Si som capaços i capaces de millorar el Bosquet en el temps que siguem a l'escola, d'aquí a uns anys mirarem enrere i el record no serà només d'emoció, sinó d'orgull per la nostra contribució amb l'escola i el medi ambient.
El Bosquet és un espai ideal per dur-hi a terme un projecte permacultural, ja que es tracta d'un centre educatiu en un context urbà, cosa que fa que sigui tot un repte. El curs 2023-2024, en Pol Gelpí, coordinador del projecte Fent Verd en aquell moment, es va apuntar al curs de disseny en permacultura a Les Acàcies de Castelldefels i, juntament amb dues membres més del curs, l'Alejandra i la Julia, van dur a terme tot el procés necessari per realitzar un disseny permacultural de l'espai.
L'objectiu principal d'aquest projecte és el de presentar una proposta prou engrescadora perquè tothom se'l faci seu, mestres i alumnes, i es senti part activa participant de la regeneració i la cura de l'espai.
Som-hi!
Context
El Bosquet està situat just al punt on conflueixen dos ecosistemes totalment diferents: l'urbà de la ciutat de Barcelona i el natural del Parc Natural de Collserola.
Dins l'escola, es troba a la part més alta de, a tocar de la muntanya. És a dir que s'ha de pujar un bon tros fins arribar a dalt de tot. És un espai natural amb presència d'arbres que, malauradament, ha patit bastant els darrers anys degut a diversos factors, essent el més clar, la sequera.
Entrevistes
Abans de començar a observar, analitzar o dissenyar cap proposta, s'havia d'escoltar a les persones involucrades, que en aquest cas eren tant mestres i professores, com alumnes. Així que es va passar un breu qüestionari a tot el personal docent d'infantil, primària i secundària, i es va demanar a l'equip de voluntaris i voluntàries de 5è del projecte Fent Verd que dibuixesin com s'imaginaven que hauria de ser el Bosquet. Amb tota la informació recollida, es va redactar una visió i una missió per al projecte. Aquest, però, és un projecte sense fi, ja que l'objectiu és el propi camí.
Visió: un petit bosc mediterrani ple de vida, natural, cuidat i tranquil, amb diversitat d'espais i que motivi a pujar a alumnes i personal docent.
Missió: Crear un espai perquè els alumnes aprenguin valors relacionats amb el respecte a la natura i recuperar el vincle mitjançant el procés de regeneració de l'espai.
Observació
Tot projecte permacultural comença amb l'observació. Primer es va observar l'espai en general per tenir-ne una primera impressió.
Llavors, es va començar a recollir dades del sòl, principalment argilós, i es va veure que estava compactat a la zona de la plana, erosionat a la pendent i tenia una clara falta de matèria orgànica en general. A més, en dies de pluja es va poder observar en quines zones s'hi acumulava més l'aigua i per on corria i sortia de l'espai. Després es va veure que el pendent podia dividir-se en tres zones segons el seu nivell d'erosió, que va de més a menys des de l'entrada de l'espai. També es va fer un estudi en exhaustiu de totes les plantes presents i un llistat de les pròpies de clima mediterrani que no hi eren. Finalment, es va fer un cop d'ull a l'estat de les estructures existents.
Col·laboració amb el CREAF
En paral·lel amb aquest projecte, des del projecte Fent Verd, es va començar una col·laboració amb el CREAF
Anàlisi
A
Proposta de disseny
A
Regeneració
A
Implementació
Per
Camí cap al futur
A